05-05-2011, 17:39
Źródło: dzieci.pl/breedingAid,13377889,cid,1024257,title,Gry-wideo-wzmagaja-apetyt,wychowanie_artykul.html?smgputicaid=6c402
Zaledwie godzina spędzona z grą wideo może sprawić, że nastolatkowie zjedzą więcej w ciągu dnia - sugerują naukowcy, którzy przedstawili swoje wnioski na łamach "American Journal of Clinical Nutrition".
Swoje obserwacje naukowcy z kanadyjskiego Eastern Ontario Research Institute w Ottawie prowadzili wśród 22 nastoletnich chłopców o prawidłowym wskaźniku BMI, którzy uczestniczyli w dwóch testach odbywających się przed lunchem. Podczas pierwszego testu poproszono ich, by przez godzinę grali w grę wideo; innego dnia chłopcy mieli spędzić ten czas, siedząc w ciszy i relaksując się.
Po przeanalizowaniu danych dotyczących spożywanych przez uczestników posiłków okazało się, że po godzinie gry chłopcy zjedli większy lunch i dostarczyli sobie średnio 163 kalorie więcej niż po godzinie zwykłego relaksu.
Jak zauważa autor badań Jean-Philippe Chaput, choć chłopcy nie odczuwali większego głodu, mógł w ich przypadku zadziałać w pewnym stopniu efekt napięcia towarzyszącego grze, które sprawia, że mózg domaga się nagrody, najlepiej w postaci słodkiego i bogatego w tłuszcz posiłku.
Chaput uważa, że w rzeczywistości liczba dodatkowych kalorii może być dużo większa, gdyż dzieci rzadko grają tylko przez godzinę, a dodatkowo posilają się wcale nie odchodząc sprzed ekranu komputera. W dłuższej perspektywie należy więc spodziewać się, że negatywnie odbije się to na ich wskaźniku masy ciała, a co za tym idzie także na zdrowiu.
Zgodnie z rekomendacjami, dzieci w wieku szkolnym nie powinny spędzać przed ekranem telewizora i komputera więcej niż dwie godziny dziennie. Z badań wynika jednak, że w większości przypadków limit ten regularnie jest przekraczany kosztem ruchu na świeżym powietrzu.
Zaledwie godzina spędzona z grą wideo może sprawić, że nastolatkowie zjedzą więcej w ciągu dnia - sugerują naukowcy, którzy przedstawili swoje wnioski na łamach "American Journal of Clinical Nutrition".
Swoje obserwacje naukowcy z kanadyjskiego Eastern Ontario Research Institute w Ottawie prowadzili wśród 22 nastoletnich chłopców o prawidłowym wskaźniku BMI, którzy uczestniczyli w dwóch testach odbywających się przed lunchem. Podczas pierwszego testu poproszono ich, by przez godzinę grali w grę wideo; innego dnia chłopcy mieli spędzić ten czas, siedząc w ciszy i relaksując się.
Po przeanalizowaniu danych dotyczących spożywanych przez uczestników posiłków okazało się, że po godzinie gry chłopcy zjedli większy lunch i dostarczyli sobie średnio 163 kalorie więcej niż po godzinie zwykłego relaksu.
Jak zauważa autor badań Jean-Philippe Chaput, choć chłopcy nie odczuwali większego głodu, mógł w ich przypadku zadziałać w pewnym stopniu efekt napięcia towarzyszącego grze, które sprawia, że mózg domaga się nagrody, najlepiej w postaci słodkiego i bogatego w tłuszcz posiłku.
Chaput uważa, że w rzeczywistości liczba dodatkowych kalorii może być dużo większa, gdyż dzieci rzadko grają tylko przez godzinę, a dodatkowo posilają się wcale nie odchodząc sprzed ekranu komputera. W dłuższej perspektywie należy więc spodziewać się, że negatywnie odbije się to na ich wskaźniku masy ciała, a co za tym idzie także na zdrowiu.
Zgodnie z rekomendacjami, dzieci w wieku szkolnym nie powinny spędzać przed ekranem telewizora i komputera więcej niż dwie godziny dziennie. Z badań wynika jednak, że w większości przypadków limit ten regularnie jest przekraczany kosztem ruchu na świeżym powietrzu.